Az oldalunkon sütiket használunk a személyre szabott tartalom nyújtásához és a nézettségi adatok gyűjtéséhez. Az oldal további böngészésével elfogadja a sütikkel kapcsolatos irányelveinket. - További információk

Elfogadom

Gyakorlati tűzvédelmi feladatok elvégzése

Miért válasszon minket?

Azért, mert nem csak a dokumentumok lesznek rendben. Az esedékes felülvizsgálatok is el lesznek végeztetve.
A vállalkozás Tűzvédelmi megbízottja lekommunikálja az Ön cégénél, vagy lakóházánál ennek az elvégeztetését a megfelelő minősítéssel rendelkező szakemberrel.

Milyen feladatok elvégzését vállaljuk?

ELEKTROMOS RENDSZEREK ÉS ESZKÖZÖK TŰZVÉDELMI FELÜLVIZSGÁLTATÁSA

Az esedékes felülvizsgálatokat a Tűzvédelmi megbízottja lekommunikálja az Ön cégénél, vagy lakóházánál, az ennek elvégzésére megfelelő minősítéssel rendelkező szakemberrel.

Kollegánk rendelkezik a szükséges minősítésekkel és évente kalibrált mérőeszközökkel a vizsgálathoz, akár EBF, VBF, vagy villámvédelmi vizsgálat elvégeztetésére van szükség az épülethez.

Fontos!

A felülvizsgálat nem foglalja magában a hibák megoldását. Csak a problémák felderítését. A megfelelően akkreditált felülvizsgáló által talált hibák javításról külön kell gondoskodnunk!

54/2014 (XII. 5.) BM rendelet 130. Fejezetének 276. §-tól a 277. §-ig terjedő pontjai, és a 40/2017. (XII. 4.) NGM rendelet által előírtak  alapján:

6 évenkénti felülvizsgálatra kötelezett létesítmények és elektromos eszközök paraméterei:

  • Amennyiben 32 A-t áramerősséget, vagy váltóáram esetén 1000 V, egyen áram esetén 1500 V névleges feszültséget meghaladó elektromos áram van integrálva az adott létesítménybe,
  • A készülékek belső áramkörét kivéve, minden olyan áramkör, amely legfeljebb 1000 V feszültségű villamos berendezésből származó, de 1000 V-nál nagyobb feszültségen működik (különösen kisülőlámpa-világítás, elektrosztatikus szűrőberendezés áramköre, távközlés, jelzőrendszer, vezérlés rögzített energiaátviteli, erősáramú táphálózata),
  • Szabadtéren elhelyezett minden fogyasztói berendezés (Ide tartozik a kamionra csatlakoztatható földelési pont is).

Minden fenti határértékeket meg nem haladó elektromos rendszerrel és készülékekkel rendelkező létesítmény esetében 6 évente, a határértékeket meghaladó épület esetében 3 évente kötelező elvégeztetni a felülvizsgálatot. 

Potenciális robbanásveszélyes zóna megvalósulása esetén más a vizsgálatok időlöze, melynek meghatározásáról a 40/2017. (XII. 4.) NGM rendelet rendelkezik:

1.13.2. A használatbavételt követően időszakos villamos biztonsági felülvizsgálat elvégzéséről az üzemeltető a következők szerint gondoskodik:

a) legalább 6 havonta részletes felülvizsgálat végzése azokon a potenciálisan robbanásveszélyes környezetben működő nem helyhez kötött, fokozott igénybevételnek kitett tokozásokon, amelyeket gyakran ki kell nyitni;

b) legalább évente legalább közeli felülvizsgálat végzése a potenciálisan robbanásveszélyes környezetben működő mozgatható (kézi, hordozható vagy szállítható) villamos gyártmányokon;

c) legalább 3 évenként legalább közeli felülvizsgálat végzése a potenciálisan robbanásveszélyes környezetben működő villamos berendezésen;

d) legalább 3 évenként villamos biztonsági felülvizsgálat végzése.

Vizsgálatra kötelezett létesítmények rendeltetése:

  • Közösségi rendeltetés,
  • Ipari rendeltetés,
  • Mezőgazdasági és raktárlétesítmények,
  • Lakókocsik,
  • Kiállítások, vásárok,
  • Más ideiglenes, vagy áthelyezhető építmények,
  • Kikötők.

A kisfeszültségű erősáramú villamos berendezések időszakos tűzvédelmi felülvizsgálatát el kell végeztetni a villamos berendezés használatbavételét követően, melynek elvégeztetésére a berendezés üzemeltetője, vagy az általa megbízott személy köteles, az alábbi esetekben:

  • 300 kg/l-nél nagyobb mennyiségű fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyag gyártására, feldolgozására, tárolására, felhasználására szolgáló helyiség vagy szabadtéri tárolása esetén,
  • Ha 300 kg/l-nél több fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyag található a létesítmény területén, abban az esetben villamos berendezés beüzemelése előtt tűzvédelmi felülvizsgálatot kell elvégeztetni rajta.

Felsoroltak megvalósulása esetén szintén 3 éves ciklusidővel kell a kisfeszültségű erősáramú villamos berendezések időszakos tűzvédelmi felülvizsgálatát elvégeztetni!

Fontos:
Egy lakóház esetében is 6 ÉVENTE el kell végeztetni az elektormos felülvizsgálatot!

Nem csak a Tűzvédelmi szerepet ellátó felszereléseket kell ellenőriztetni, hanem egy bizonyosan előírt időközönként felül kell vizsgáltatni a megfelelő végzettséggel rendelkező személlyel az elektromos hálózatot is.

A vizsgálat feltárja az elektromos hibákat, melyeket így még az előtt meg lehet szüntetni, hogy tűzesetet, vagy súlyos sérülést okozna. 

Jelen tűzvédelmi szolgáltatás az elektromos vizsgálat elvégzését nem, csak ennek lekommunikálását foglalja magában. 

AZ ELEKTROSZTATIKUS FELTÖLTŐDÉS ÉS KISÜLÉS ELLENI VÉDELEM IDŐSZAKOS TŰZVÉDELMI FELÜLVIZSGÁLATA

Mikor megfelelő az „ESD” (elektrosztatikus feltöltődés és kisülés elleni) rendszer?

54/2014 (XII. 5.) BM rendelet 131. Fejezet 278. § szerint:
Az elektrosztatikus feltöltődés elleni védelem megfelelő, ha a tervezést, létesítést, üzemeltetést és karbantartást a vonatkozó műszaki követelmény szerint végzik, és az elektrosztatikus feltöltődés elleni védelmet a felülvizsgálatot követően a felülvizsgáló megfelelőnek minősíti.

A vizsgálat ciklusideje pedig maximum 3 évente ismétlődik.

Fontos!
A felülvizsgálat nem foglalja magában a hibák megoldását. Csak a problémák felderítését.
A megfelelően akkreditált felülvizsgáló által talált hibák javításról külön kell gondoskodnunk!

Mely esetekben és milyen időközönként kell elvégeztetni a vizsgálatot?
2) A felülvizsgálat elvégzése kötelező:

  • az üzembe helyezés előtt,
  • az átalakítás, bővítés után,
  • tűzesetet követően,
  • a technológia változása után vagy
  • a meglévő építmény, szabadtér elektrosztatikus védelmén legalább 3 évente, ha gyártó, telepítő a műszaki leírásban, dokumentációban vagy a telepítési technológiai dokumentációban nem rendelkezik ennél rövidebb időtartamról.

VILLÁMVÉDELMI RENDSZER FELÜLVIZSGÁLTATÁSA

A Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyvben meghatározottak szerint, a telepített villámvédelmi rendszer esedékes felülvizsgáltatását nyilvántartjuk, az Ön feladatainak csökkentése érdekében az előírt időközönként elvégeztetjük.

Mikor és milyen ciklusidővel kell elvégeztetni a telepített Villámvédelmi rendszer vizsgálatát?

54/2014 (XII. 5.) BM rendelet 132. Fejezet 279. §-tól 281. §-ig terjedő előírások szerint:

A nem norma szerinti (nem az MSZ EN 62305 szabványsorozat szerint kialakított villámvédelmi rendszer) villámvédelem hatálya alá tartozó építmények, szabadterek esetében a villámvédelem felülvizsgálatát

  • a létesítést követően az átadás előtt,
  • e rendeletben előírt időszakonként vagy
  • a villámvédelem vagy az építmény átalakítását, bővítését és a vonatkozó műszaki követelményben foglalt különleges eseményt követően kell elvégezni.

A nem norma szerinti meglévő villámvédelem időszakos felülvizsgálatát a létesítéskor érvényben lévő vonatkozó műszaki követelménynek megfelelően kell végezni.

Villámvédelmi rendszer Tűzvédelmi szempontból történő felülvizsgálata:

(2) A nem norma szerinti meglévő villámvédelmi berendezést, (ha jogszabály másként nem rendelkezik), tűzvédelmi szempontból is felül kell vizsgáltatni:

3 Évente:
a 300 kg/l-nél több fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyag gyártására, feldolgozására, tárolására szolgáló helyiséget tartalmazó, ipari vagy tárolási alaprendeltetésű építmény vagy szabadtér esetén legalább 3 évenként,

6 Évente:
egyéb esetben legalább 6 évenként,

Egyéb esetekben:
a villámvédelem (LPS és SPM) vagy a védett épület vagy építmény minden olyan bővítése, átalakítása, javítása vagy környezetének megváltozása után, ami a villámvédelem hatásosságát módosíthatja, sérülés, erős korrózió, villámcsapás valamint minden olyan jelenség észlelése után, amely károsan befolyásolhatja a villámvédelem hatásosságát, Felül kell vizsgáltatni és a tapasztalt hiányosságokat a minősítő iratban meghatározott határnapig meg kell szüntetni, melynek tényét hitelt érdemlő módon igazolni kell.

TŰZVÉDELMI MŰSZAKI MEGFELELŐSÉGI KÉZIKÖNYV KÉSZENLÉTBEN TARTÁSA

54/2014 (XII. 5.) BM rendelet 132. Fejezet 282. §-tól 284. §-ig terjedő előírások szerint:
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv (Továbbiakban TMMK)-val az alábbi határértékeket maghaladó épületeknek kell rendelkeznie:

  • az 5 szintesnél magasabb lakóépületeknek,
  • az 1000 m2-nél nagyobb közösségi épületeknek,
  • az 1000 m2-nél nagyobb ipari épületeknek,
  • a 3000 m2-nél nagyobb mezőgazdasági épületeknek,
  • a 2000 m2-nél nagyobb tárolási épületeknek,
  • speciális építménynek minősülő közúti alagútnak, valamint felszín alatti vasútnak,
  • az előző pontokban felsorolt rendeltetésű meglévő épületek, ott meghatározott alapterületet meghaladó bővítése esetében.

A határértéket/határértékeket meghaladó épületek átépítése, változtatása esetén a Megbízott Tűzvédelmi szakember lekommunikálja a TMMK frissítését a kivitelező részéről.

283. § (1) A TMMK-t elektronikus vagy nyomtatott formátumban kell elkészíteni, vezetni és az építmény területén kell tartani.

(2) Az építmény használatbavételét követő 5. évben, majd azt követően 5 éves ciklusidővel a tulajdonos köteles felülvizsgáltatni az építmény TMMK-ban foglaltaknak megfelelő kialakítását, állapotát, az alábbiak szerint:

  • az építésügyi engedélyezési tervdokumentáció tartalmának megfelel-e az építmény,
  • a változtatások, átalakítások a vonatkozó jogszabályoknak, előírásoknak megfelelnek-e és
  • a változtatásokat, átalakításokat rögzítették-e a TMMK-ban.

284. § A TMMK-nak tartalmaznia kell:

  • az építmény tűzvédelmi, létesítési követelményeit:
  • az építészeti kialakítást a tűzvédelmi követelményekkel,
  • a villamos rendszer és villámvédelem kialakítását és
  • a felvonók és mozgólépcsők, speciális épületgépészeti rendszerek kialakítását,
  • a tűzjelző berendezés, tűzoltó berendezés, vészhangosítási rendszer és hő- és füstelleni védelem kialakítását,
  • a rajzi mellékletet,
  • a TMMK készítőjének nevét, címét és jogosultságát és
  • az 5 évenkénti felülvizsgálat elvégzését igazoló dokumentumot.

TŰZVESZÉLYES MUNKAFOLYAMATOT ELLÁTÓ SZEMÉLYEK TŰZVÉDELMI SZAKVIZSGÁZTATÁSA

Tűzvédelmi szakvizsga:
Tűzveszélyes munkát csak érvényes szakvizsgával rendelkező személy végezhet.

Minden 45/2011(XII. 7.) BM rendelet alapján meghatározott munkafolyamat és tevékenység elvégzéséhez kötelező érvényes tűzvédelmi szakvizsgával rendelkeznie az azt ellátó munkavállalónak.

Vállalkozásunk Tűzvédelmi szakembere vállalja a szakvizsgára kötelezett, feladatokat ellátó személyek szakvizsgáztatásának a lekommunikálását. (Ez a tűzvédelmi irányítási rendszer részét képzi). 

Tűzvédelmi szakvizsgához kötött munkafolyamatok a 45/2011(XII. 7.) BM rendelet 1. Melléklet meghatározása alapján:

  1. Hegesztők és az építőipari tevékenység során nyílt lánggal járó munkát végzők.
  2. Az Országos Tűzvédelmi Szabályzat szerint fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyagoknak bármely időpontban 300 kg tömegmennyiséget meghaladó mennyiségű tárolását vagy 100 kg tömegmennyiséget meghaladó mennyiségű ipari vagy szolgáltatás körébe tartozó feldolgozását, technológiai felhasználását végzők.
  3. Éghető gáz lefejtését, töltését, kiszolgálását, továbbá autógáz kiszolgálását végzők.
  4. Tűzgátló, füstgátló nyílászáró-szerkezetek beépítését, felülvizsgálatát, karbantartását, javítását végzők.
  5. Tűzoltó-vízforrások felülvizsgálatát végzők.
  6. Pirotechnikai szakbolti eladók, raktárkezelők, terméküzemeltetők, anyag- és termékgyártás-vezetők.
  7. Tűzoltó készülékek karbantartását végzők.
  8. Beépített tűzjelző berendezések kivitelezését, karbantartását, javítását, telepítését, felülvizsgálatát végzők.
  9. Beépített tűzoltó berendezések kivitelezését, karbantartását, javítását, telepítését, felülvizsgálatát végzők.
  10. Beépített tűzjelző berendezéseket tervezők, a kivitelezésért felelős műszaki vezetők, valamint az üzembe helyező mérnökök.
  11. Beépített tűzoltó berendezéseket tervezők, a kivitelezésért felelős műszaki vezetők, valamint az üzembe helyező mérnökök.
  12. Tűzállóságot növelő bevonati rendszerek alkalmazását, karbantartását végzők.
  13. Beépített hő- és füstelvezető rendszerek telepítését, felülvizsgálatát, karbantartását, javítását végzők.
  14. Erősáramú berendezések időszakos felülvizsgálatát végzők.
  15. Tűzgátló tömítések beépítését, felülvizsgálatát, karbantartását, javítását végzők.
  16. Tűzállóságot növelő burkolatok beépítését, karbantartását végzők.

Tűzveszélyes munkavégzéshez írásos engedélyt is szükséges kibocsátani. Gondoskodunk a tűzveszélyes munkavégzéshez szükséges engedély mintapéldányáról. 

TŰZVÉDELMI FELSZERELÉSEK KÉSZENLÉTBEN TARTÁSA

Tűzvédelmi felszerelések megfelelő nyilvántartása

Az 54/2014 (XII. 5.) BM rendelet 18. Mellékletének 1. Számú táblázata által előírtak szerint kell különböző ciklusidőnként minden Tűzvédelmi szakfelszerelést:

  • A megfelelő szervvel karbantartatni,
  • Szabványnak megfelelően nyilvántartást készíteni,
  • Megfelelő üzemeltetői ellenőrzést rajtuk elvégezni,
  • Az Üzemeltetői ellenőrzés elvégzését dokumentálni.

Tűzvédelmi felszerelések Üzemeltetői ellenőrzése

Az 54/2014 (XII. 5.) BM rendelet 4. § szerint az üzemeltetői ellenőrzés magában foglalja:
189. üzemeltetői ellenőrzés: az üzemeltetői ellenőrzést végző személy vagy az üzemeltető által írásban megbízott jogi személy által végzett, az érintett műszaki megoldás működőképességéről való, jellemzően szemrevételezéses meggyőződés és annak írásban történő dokumentálása.

Üzemeltetői ellenőrzés ciklusideje:
Az 54/2014 (XII. 5.) BM rendelet 18. Melléklet 1. Táblázata tartalmazza
(Forrásanyag: Flamella tervezői OTSZ)


TŰZVÉDELMI HIÁNYOSSÁGOK JEGYZŐKÖNYVEZÉSE

Feltárt hiányosságokra megoldására jegyzőkönyvet állítunk ki
A hibák megoldásának első lépése, hogy azokat azonosítani is kell.
Tűzvédelmi szakemberünk megállapítja a hibát, jegyzőkönyvezi, a megoldásra javaslatot tesz, majd jóváhagyás esetén lekommunikálja a hiba megoldását, a szükséges minősítéssel rendelkező szervvel.

A jegyzőkönyvek (riport anyagok) magukban foglalják:

  • A megállapított hibák állapotát minden alkalommal ellenőrzünk,
  • A megállapított hibák megoldására javaslatot teszünk,
  • Hibák javításra ajánlatot kérünk,
  • Megbízó cég jóváhagyása után megrendeljük a javító munkát,
  • Megállapított hibákról havi (igény esetén heti) riportot készítünk. 

Nem biztos a dolgában?
Vegye fel velünk a kapcsolatot, szívesen segítünk megtalálni a megoldást!

Kapcsolatfelvétel
Telefon

Hívjon minket!

+36 30 279 2408
E-Mail

Írjon nekünk!

info@tuzmentesen.hu
Óra

Rendelkezésére állunk!

Hétfő - Péntek: 6:00 - 18:00